copywriting

„Jakość pamięta się o wiele dłużej niż cenę” – ten cytat Gucciego powraca w mediach społecznościowych dosyć często. Nic dziwnego – sentencję można przypisać do każdej branży. Odniosę ją do copywritingu, czyli sztuki pisania tekstów. Udowodnię, że jeśli chodzi o teksty na stronę www, nie może być mowy o żadnej fuszerce. Tak, skuteczny copywriting to właśnie teksty wysokiej jakości.

Jeśli masz firmę, musisz mieć też swoją wizytówkę. Tą wizytówką może być strona firmowa, fanpage na Facebooku czy też opis w katalogu firm. Możesz też w ogóle w Internecie się nie pojawiać i działać wyłącznie lokalnie, na przykład reklamując się za pomocą prasy, ulotek czy pozyskiwać klientów z rekomendacji. Skupię się jednak na firmach, które chcą wykorzystać potencjał Internetu w swojej działalności i myślą o założeniu firmowej strony www.

Teksty na stronie www nie mogą być byle jakie

Decydując się na własną stronę, musisz zadbać o to, by przedstawić swoją firmę w pozytywnym świetle, aby potencjalni klienci w ogóle chcieli się z Tobą skontaktować lub nawiązać współpracę. Jeśli będą poszukiwać księgowej w Internecie, nie wybiorą księgowej, która do nich krzyczy (pisze CAPS LOCKIEM), czy która w prostych słowach robi błędy ortograficzne. Nie wybiorą też takiej, która nie udowodni im przy pierwszym kontakcie, że jest w stanie rozwiązać ich problem – że ma do tego wymagane doświadczenie oraz umiejętności.

I tu dochodzę do sedna. Możesz być wybitną księgową, która świetnie orientuje się w finansach, do tego dyspozycyjną dla klientów 24/h, bez reszty poświęcającą się swojej pracy, ale co z tego, jeśli nie będziesz umiał(a) sprzedać się na zewnątrz? Co z tego, jeśli przedstawisz swoją ofertę w tak nieumiejętny sposób, że Twój potencjalny klient, zaledwie ogarniając ją wzrokiem, wyjdzie z Twojej strony?

Zadaniem tekstów na stronie firmowej jest zatrzymanie klienta i przemówienie do niego w taki sposób, aby to właśnie Twoją ofertę wybrał.

Niedoceniany copywriting

Zrozumiałe jest to, że firmy szukają oszczędności. Z tego powodu też teksty na strony internetowe tworzą im osoby, które nie mają o tym pojęcia, zgodnie z przekonaniem, że „copywriting to tylko umiejętność pisania”. Owszem, copywriting to umiejętność pisania, ale również sztuka sprzedawania.

Oszczędzając na profesjonalnym webwritingu, tym samym tracisz swoje szanse. Możesz zatrudnić studenta, zlecić teksty za przysłowiową złotówkę, ale czy ich jakość będzie taka sama, jak tych za dziesięć złotych od specjalisty? Czy uważasz, że torebka z targu jest takiej samej jakości jak Gucciego? Przecież chodzi o tą samą rzecz – o torebkę. Możesz oczywiście powiedzieć, że Gucci to marka sama w sobie, że jednak oferuje jakościowe produkty, jest znana, przede wszystkim produkty są bardziej wytrzymałe, dłużej się nosi itp., itd. I tutaj masz rację. Wybrałam ten dość skrajny przykład (jakość z targu kontra Gucci), by udowodnić Ci, że copywriting jest jak ta torebka Gucciego – jeden raz zapłacisz dobrze, a otrzymasz jakościowe teksty, które będą Ci służyły latami.

Jakościowe teksty nie muszą kosztować tyle co Gucci

To był tylko przykład, aby uzmysłowić Ci, że teksty również są towarem, który może być gorszej lub lepszej jakości. Często o tej jakości decyduje właśnie cena. Wciąż niestety wielu właścicieli firm myśli, że tekst za dwa złote to taki sam tekst, jak ten za dziesięć, i poszukuje tanich copywriterów, skoro chodzi tylko o „napisanie kilku słów”.

Tymczasem taki „copywriter za dziesięć złotych” to po prostu rzemieślnik słowa. O jakości jego tekstów świadczą przede wszystkim doświadczenie oraz doskonałe umiejętności. W cenie jest wiedza marketingowa, która w parze z poprawnym posługiwaniem się językiem polskim, tworzy teksty angażujące odbiorców, treści, które generują ruch na stronie i treści, które sprawią, że przypadkowa osoba zechce zostać Twoim klientem.

Poniższy diagram doskonale obrazuje podejście do pisania tekstów na zamówienie:

 

tanie teksty na stronę www

Oznacza to tyle, że jeśli ktoś liczy na tani i szybki copywriting, tym samym musi liczyć się z niską jakością. Nie wspominając, że połączenie „tanio+szybko+dobrze” jest po prostu utopią. I to jest argument, dlaczego za profesjonalny copywriting płaci się więcej – po prostu wyższa cena jest adekwatna do jakości i wynagradza copywriterowi czas, jaki poświęcił, i umiejętności, jakie włożył w przygotowanie tekstu.

Na jakości nie powinno się oszczędzać. Mamy wolny rynek i to od Ciebie zależy, na którego copywritera usługi się zdecydujesz, pamiętaj jednak, żeby nie skupiać się wyłącznie na cenie – to nie ona powinna być decydująca. Stawiaj na wysoką jakość – to ona procentuje.

Cechy dobrego tekstu

Cały czas piszę o tekście jakościowym, więc przyszedł czas napisać, jak rozpoznać dobry tekst i jakie ma cechy. Decydując się na profesjonalny copywriting możesz być pewny, że tekst, który otrzymasz, będzie:

  • pozbawiony błędów językowych i merytorycznych
  • zoptymalizowany pod wyszukiwarki internetowe, więc wspomoże pozycjonowanie Twojej witryny w Google
  • pisany tzw. językiem korzyści, a więc atrakcyjnym i oddziaływającym na klienta
  • napisany w stylu pasującym do usługi oraz przemawiającym do klientów
  • unikalny, zatem nie będzie naruszał praw autorskich
  • stworzony specjalnie dla Ciebie, więc będzie się wyróżniał na tle konkurencji

Warto pamiętać, że tekst tworzony przez profesjonalistę nie składa się z naprędce wystukanych liter na klawiaturze, ale jest odzwierciedleniem tego, że copywriter doskonale rozumie zasady marketingu internetowego oraz sposoby myślenia swojego odbiorcy. Profesjonalny copywriter stworzy teksty na stronę internetową dopasowane pod Twoją usługę – nie zastosuje oklepanych frazesów, które znajdziesz na stronach swojej konkurencji; on skupi się na tym, aby Cię wyróżnić, aby zaakcentować Twoje mocne strony, pokaże coś więcej niż Twoja konkurencja. A to wymaga czasu.

Komu zlecić pisanie tekstów na www

Decydując się na zmianę lub napisanie nowych tekstów na stronę www, masz do wyboru właściwie trzy opcje: możesz zatrudnić copywritera, który stale będzie pisał teksty dla Ciebie (w tym oferty, teksty reklamowe czy artykuły blogowe), zlecić napisanie tekstów freelancerowi lub nawiązać współpracę z agencją, która zajmie się tworzeniem treści na Twoją stronę. Ponieważ sami jesteśmy taką agencją, rekomendujemy trzecią opcję. Nie dlatego, że chodzi nam o zareklamowanie własnych usług, ale dlatego, że jest to najbezpieczniejsza i najpewniejsza opcja.

Dlaczego warto skorzystać z usług agencji copywritingu:

  • zyskujesz pewność co do sprawnego zrealizowania zamówienia
  • transakcja jest w 100% bezpieczna
  • masz gwarancję co do tego, że otrzymasz tekst wysokiej jakości, który zapewni pozytywny odbiór oferty, kształtować będzie Twój profesjonalny wizerunek i da Ci przewagę nad konkurencją
  • podejmując współpracę, jesteś w stałym kontakcie z agencją
  • agencja jest ciągle w gotowości, zatem możesz zlecać jej teksty w zależności od potrzeb (odpadają koszty utrzymania etatu)
  • agencje zatrudniają wyspecjalizowanych copywriterów, którzy stworzą teksty tak, aby spełniały Twoje wymagania oraz były skuteczne pod kątem marketingowym i poprawne pod kątem językowym
  • teksty nie są pisane pod presją czasu – są sprawdzane kilkakrotnie, by uniknąć literówek czy innych nieścisłości
  • agencja to nie firma widmo, ale zarejestrowana i poświadczona działalność gospodarcza

Dlaczego nie warto oszczędzać na jakości

Wracam do meritum. Dlaczego warto zapłacić raz, a dobrze? Profesjonalne teksty na Twojej stronie www świadczą o Twoim profesjonalizmie. Zgodnie z zasadą „jak Cię piszą, tak Cię widzą”, ważne jest zrobienie dobrego pierwszego wrażenia i na stronie www zamieszczać tylko takie treści, które świadczą jak najlepiej o Tobie i o Twojej firmie. Dobrze skonstruowane, przemyślane i rzetelnie napisane teksty będą aktualne przez długie lata.

Za to teksty marnej jakości nie przynoszą żadnych rezultatów sprzedażowych czy marketingowych oprócz faktu, że w ogóle są. Kiepskie treści nie przemówią do odbiorcy, nie przedstawią mu w sposób kompleksowy Twojej oferty, nie będą przemawiać językiem Twojego odbiorcy czy językiem korzyści, będą tylko suchym opisem, który nawet nie wyróżni Cię na tle konkurencji.

Jeśli zależy Ci tylko na wypełnieniu strony treścią, bo przecież „coś tam musi być”, to Twoja decyzja, jednak nie oczekuj nagle zapytań ofertowych napływających od klientów. Skoro te teksty nie sprzedają, to również nie przyciągną klientów.

 Bądź jak Gucci i postaw na jakość.

Celina D.